zaterdag 20 november 2010

Goed volgerschap

Wie leider wil worden heeft het makkelijk.
Tik maar eens 'leiderschap' in bij Google. je hebt keuze uit een kleine miljoen artikelen, cursussen, opleidingen en min of meer goed bedoelde ideeën. Tik maar eens 'leaderschip' in en je krijgt bijna 200 miljoen artikelen.
Wie zoekt op 'volgerschap' krijgt een stuk minder hits. Vreemd eigenlijk, je zou zeggen dat er meer mensen aan volgen doen dan aan leiden.
Is volgen dan zoveel makkelijker dan leiden?

Onderdanigheid is niet mijn sterkste eigenschap. Ik kan arrogant zijn vooral wanneer men in mijn vakgebied onzin roept en ben gewend weerstand op te roepen bij ambitieuze types.
Dat kan een probleem worden. Hoe doe ik dat? Ik moet me aan mijn plan houden. Wat was ook al weer het plan? Oh ja, ik zou bij een fatsoenlijk bedrijf gaan werken om daar echt bedrijfskundige ict architectuur te bedrijven. Dan moet je zo nu en dan dus volgen. Ja maar die manager gedraagt zicht echt als een zilverrug primaat en volgens mij snapt ie het ook niet echt want ik heb het nou al een keer of wat uitgelegd in Jip en Janneke taal en nog ziet ie het niet.


Volgen blijkt echt een vak apart. Natuurlijk was ik al een en ander gewend in mijn freelance periode waarbij het gebruikelijk is om je dienstbaar op te stellen ten opzichte van je opdrachtgevers, maar die deden dan nog aan belonen doormiddel van het betalen van je facturen. Als je factuur betaald is dan is het meestal wel goed.
Als medewerker binnen een bedrijf valt deze directe prestatiebeloning weg. Betaling volgt sowieso.
Mijn opdrachtgever is nu een manager die op zijn beurt van zijn manager de opdracht krijgt om iets op te leveren. Deze manager opdrachtgevers zijn van een ander slag dan ondernemer opdrachtgevers. Waar de ondernemer vaak denkt vanuit een offensief commercieel of operationeel idee daar denkt een manager vaak vanuit een defensieve positie.
Hij verdedigd zijn positie en de privileges die daar bij horen.
Wat managers en medewerkers echter gemeen hebben is dat beiden medewerkers zijn. Er is maar weinig verschil in status.
Een goed manager begrijpt dit gebrek aan statusverschil en het bijhorende gebrek aan mandaat en zal zijn (vak)mensen met respect behandelen. Een goed volger zal evengoed de frustraties van dit dunne machtsverschil herkennen en zijn leidinggevende niet het leven zuur maken als gevolg van een misplaatst minderwaardigheidsgevoel.

Bron Afbeelding www.nanagementsite.nl

1 opmerking:

  1. Een goede volger onderscheidt zich van de gewone medewerker doordat hij de organisatiebelangen boven het eigenbelang plaatst.
    Met name in deze grillige tijd van fusies, overnames en 'meer doen met minder mensen', lijkt dat een anachronisme te zijn vanwege de angst, stresssituaties en hoeveelheid politics waar zowel medewerker als manager dagelijks mee te maken hebben.

    Toch moet de gedachte van goed volgerschap niet meteen weggehoond worden omdat er thema's in voorkomen die elk type leider wel moet aanspreken. Al zou het alleen maar het principe zijn dat medewerkers niet alleen de lusten maar ook de lasten van het werk moeten nemen. Goed volgerschap gaat over het balans houden tussen veel zaken.

    BeantwoordenVerwijderen